Nieuws

Project 1B 'Genk, mijnverleden'

Maandag en dinsdag hadden de leerlingen van 1B projectdagen rond 'Genk, mijnverleden'. Ze leerden er veel bij over het mijnverleden van de Stad Genk. Ze brachten onder meer een bezoek aan het Mijndepot op het Thor Park in Genk.

LEVENSLOOP 2017

Ondertussen zit Levensloop 2017 er weer op. In het weekend van 14 en 15 oktober namen immers weer duizenden mensen deel aan dit evenement ten voordele van het kankeronderzoek.
Wij zijn fier dat de organisatoren ons als locatie gekozen hebben en doen er alles aan om dit initiatief zo goed mogelijk te laten verlopen. Voor onze leerlingen is dit een waardevolle praktijkles inzake burgerzin en solidariteit om nog te zwijgen over de gezondheideducatie.
Levensloop 2017 bracht 6700 deelnemers op de been, 211 vechters werden in de watten gelegd en tot nu toe werd er € 252 000 ingezameld voor de Stichting tegen Kanker, zij zullen dit geld gebruiken voor de financiering van wetenschappelijk onderzoek.Noteer nu al in je agenda: Levensloop 2018 zal doorgaan op 29 en 30 september 2018, op de terreinen van het Atlas College (zelfde plaats, andere naam ;) )

Veldloop 2017

9 oktober 2017 vond de jaarlijkse veldloop voor onze leerlingen plaats. Heel wat onder hen hebben hun uiterste best gedaan om zich op sportief vlak te onderscheiden. Graag geven wij hieronder de namen van de drie beste veldlopers per leeftijdscategorie. Zij verdienen het om onder uw aandacht gebracht te worden.

1ste jaar
1. Van Dessel Yenthe
2. Dobbeni Kyell
3. Ait Zekri Ayoeb

2de jaar
1. Bahadir Yasircan
2. Dal Erdem
3. Cirkin Yusuf

3de jaar
1. Gemici Muhammed
2. Bouazzati Taoufik
3. Safari Homayoon

4de jaar
1. Struys Josse
2. Kiliç Ibrahim
3. Hamdou Nassim

5de jaar
1. Dominguez Robin
2. Doroci Kenan
3. Chertouf Rida

6de jaar
1. Rhoulam Anass
2. Prencipe Ynias
3. Altiner Emircan

7de jaar
1. Kaygan Mahsum
2. Alcamisi Anthony
3. Graziani Leandro

Wedstrijd Technokix

Met een beetje vertraging is dan toch de winnaar bekend van de wedstrijd tijdens Technokix.De wedstrijd, om ter snelst een raket in elkaar steken, werd gewonnen door een groepje van basisschool Klim-Op in Meeuwen.

Atlas College

Atlas College Genk

Een brede kijk op jezelf en de wereld

Atlas College Genk is de nieuwe naam voor een sterk onderwijsmerk in Genk met een doordacht, vernieuwend en breed aanbod van katholiek secundair onderwijs. Het Atlas College ligt op één grote site (onderwijscampus Bret) aan de rand van het centrum van Genk. Het vernieuwende zit in het samengaan van vier gekende katholieke secundaire scholen (Sint-Jan Berchmanscollege, Technisch Instituut Sint-Lodewijk, Regina Mundi en Kunstschool Genk) en een studentenverblijf. Dat geheel is meer dan de som van de onderdelen. De onderwijsexpertise, de knowhow en de goede tradities van elke school worden gebundeld in een krachtig onderwijsconcept met een duidelijke meerwaarde.

Atlas College

De nieuwe naam verwijst naar de wereld, het ontdekken van de wereld, een weg vinden in de zich snel ontwikkelende realiteit van de 21ste eeuw. Atlas College wil leerlingen op de kaart zetten, hen maximale ontplooiingskansen bieden om doelgericht verdere stappen te zetten in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt.

In de klassieke oudheid was Atlas een symbool voor draagkracht en sterkte. Ook vandaag is sterk staan in de wereld nog steeds verbonden met draagkracht: het samen zorg dragen voor elkaar gaat perfect samen met het beste uit jezelf halen.

Vernieuwend onderwijs

Het Atlas College wil voor iedere leerling de beste plaats. Het uitgebreide en boeiende aanbod - 70 studierichtingen - geeft 3000 leerlingen optimale kansen om een juiste studiekeuze te maken en te groeien in hun talent. Tegelijkertijd geeft het hen de ruimte om zichzelf op de kaart te zetten.

Vernieuwend?

  • een geborgen en brede 1ste graad Junior Atlas College
  • een sterke 2de en 3de graad met 6 studiedomeinen
  • 70 studierichtingen op één site
  • inzet op de nieuwste onderwijsmethoden
  • een uniek en uitgebreid sportaanbod
  • het studiedomein Kunst & Vormgeving, uniek in het Vrij Onderwijs Limburg
  • een op maat gesneden leerlingbegeleiding
  • optimaal contact en communicatie met ouders
  • nauwe samenwerking met de bedrijfswereld
  • 3 volledig nieuwe schoolgebouwen en 4 gerenoveerde locaties
  • een modern en functioneel studentenhuis
  • 3 ha sportterreinen
  • 6 sporthallen
  • 1 theaterzaal

Contact en informatie

Christel Schepers, algemeen directeur

Collegelaan 9, 3600 Genk

089 30 79 20

christel.schepers@kasog.be

 

Domeinen Atlas College Genk

Tags: 

TISL beste stageschool/stagebegeleider

Op donderdag 18 mei 2017 werden de VOKA stageawards uitgereikt. Onze school mocht de award in ontvangst nemen voor beste stageschool/stagebegeleider. Dhr. Beutels, stagebegeleider van de afdeling elektriciteit, nam de prijs in ontvangst.

Technokix 2017

Meer dan 600 enthousiaste kinderen van de basisscholen van Genk en wijde omgeving en hun leerkrachten maakten op vrijdag 12 mei 2017 kennis met techniek in al zijn aspecten.

In korte workshops kon iedere jongere op een speelse wijze kennis maken met diverse zegeningen van de techniek.

De klemtoon lag telkens op de samenhang tussen wetenschap en techniek. Iedere jongere kon vaststellen dat technische ontwikkelingen ervoor zorgen dat onze wereld comfortabeler en leefbaarder wordt.

Techniek is echt onmisbaar in onze samenleving: of je nu spreekt over duurzaamheid en hernieuwbare energie of over automatisering van vervelende en zware taken. Of je nu naar de gezondheidszorg kijkt of naar transport van mensen en goederen. Of je nu oog hebt voor de nieuwste ontwikkelingen inzake communicatie of voor hedendaags design. Altijd speelt techniek een sleutelrol.

De meeste jongeren gingen na afloop erg tevreden naar huis, vaak met een eigen werkstuk waarmee ze hun eigen creativiteit en vaardigheid uitdrukken.

5H maakte houten leskoffers voor IDAHOT

Op dinsdag 16 mei 2017 stelden de leerlingen van 5 Hout, tijdens een officiële
plechtigheid, hun 'koffers' voor. Zij maakten houten koffers waarin
didactisch materiaal voor scholen zit. Met deze koffers kunnen scholen
lessen geven over diversiteit, holebi's en transgenders. Leuk project over verdraagzaamheid en respect waar TISL met de glimlach de schouders onder gezet heeft!

IDAHOT-week

IDAHOT-week: Woensdag 17 mei is het de Internationale Dag Tegen
Holebifobie en Transfobie. Onze school steunt dit project actief. De
leerlingen van hout hebben, in opdracht van de dienst diversiteit,
houten koffers gemaakt die scholen kunnen lenen. In deze koffers zitten
spellen, lesmaterialen, ... rond het thema diversiteit,
verdraagzaamheid, homoseksualiteit, transfobie. Wij tekenden als school ook het charter tégen uitsluiting op basis van sekse en vóór verdraagzaamheid

Bezoek JAC - 3 BSO

Tijdens het tweede trimester van het schooljaar hebben de leerlingen
van 3BSO gewerkt rond het thema "relaties en seksualiteit". 

Ze hebben geleerd om hun mening te uiten over verschillende relatievormen
zoals heteroseksualiteit, holebi’s, ...
Het werden niet altijd vlotte discussies, maar in samenwerking met het JAC, het
JongerenAdviesCentrum, zijn er zeer positieve klasgesprekken ontstaan. Vanuit hun
ervaring speelden ze in op de  leefwereld
van onze leerlingen en probeerden ze hun visie op de maatschappij te verruimen.

Kristel en Leyla, de twee JAC-medewerksters, werden zes keer als gastspreker
uitgenodigd. Spelenderwijs hebben onze leerlingen kennisgemaakt met het JAC,
maar heeft ook het JAC kennisgemaakt met onze leerlingen.

De dames van het JAC waren zeer tevreden over hun ontvangst hier. Ze waren aangenaam
verrast door de positieve en respectvolle houding van onze leerlingen. Ook de discipline
van onze leerlingen en de opvallend positieve omgang van de leerkrachten met de
leerlingen vielen hen op.

Bedankt JAC voor de leuke samenwerking en tot volgend schooljaar.

Opendeurdag

De opendeurdag gaat door op zaterdag 13 mei 2017 tussen 13u en 17u.

RECULER pour mieux SAUTER

Ongetwijfeld heb je Nafi Thiam al eens een stapje achteruit zien zetten, net voor ze haar aanloop neemt. Ze springt dan des te hoger.

Ook Sint-Lodewijk zet even een stapje achteruit om er daarna des te beter voor te staan. Zo bouwen we een school aangepast aan de noden van de 21ste eeuw. Als alles klaar is, zullen we een waardige partner zijn naast de schitterende nieuwe gebouwen die nu al op onze campus verrijzen. Sint-Lodewijk wordt de volgende parel aan de kroon.

In de nabije toekomst zullen de Kunstschool, Regina Mundi, het SJB-college en Sint-Lodewijk heel nauw samenwerken. Dat betekent onder meer een herindeling en verhuis van klassen naar andere gebouwen. Die herindeling start bij de komst van Regina Mundi naar de campus op de Bret op 1 september 2018.
Dan krijgen vrijwel alle leerlingen van de 1e graad van de drie betrokken scholen hun klaslokaal in de huidige gebouwen van het college.
Vanaf het derde jaar zullen leerlingen per ‘kennisdomein’ zoveel mogelijk in één gebouw ondergebracht worden.
De huidige afdelingen van Sint-Lodewijk blijven behouden, maar de gebouwen worden gerenoveerd. Iedere afdeling zal een eigen gezicht krijgen. Leerlingen zullen geborgenheid vinden in hun afdeling, waar ze vrijwel alle vakken volgen. Die indeling biedt meer mogelijkheden dan nu om hartelijk, professioneel en persoonlijk met de leerlingen om te gaan. Heel binnenkort starten de werken overal in de gebouwen: nieuwe toiletten, nieuwe lokalen, bijkomende trappen, opfrissing her en der, plaatsing bijkomende units.

7FL op bedrijfsbezoek bij Jennekens in Maastricht

Na een ontbijt zijn de leerlingen van 7FL naar Maastricht gereden om bij Jennekens lastechnieken een demonstratie te krijgen van verschillende lasapparaten, slijp - en snij gereedschappen, plasmasnijders, beitsen en passiveren van RvS en uitleg + ppt over de EN 1090 norm ( CE markering)

Dag van de Wetenschap

Tijdens de dag van de wetenschap stond onze Lego Education Studio met een stand in Energyville-Thorpark. De stand kende veel succes, er werd lustig gebouwd met lego We Do!

Dag van de Wetenschap

Tijdens de dag van de wetenschap stond onze Lego Education Studio met een stand in Energyville-Thorpark. De stand kende veel succes, er werd lustig gebouwd met lego We Do!

BOSKLASSEN 1B

Woensdag 23/11/16De eerste dag bosklassen is super verlopen. Na een treinreis en een fikse wandeling zijn we aangekomen op de Hoge Rielen. We hebben ons geïnstalleerd in onze kamers en namiddag stonden er 2 workshops op het programma. De 1ste groep heeft leren sjorren en heeft een mooi parcours gemaakt. De andere groep heeft in de workshop survival oa geleerd om vuur te maken. Daarna was het tijd voor pauze met warme chocomelk en zelfgebakken speculaas. Tijdens de activiteit "1 tegen allen" heeft de groep bewezen dat ze goed kunnen samenwerken en hebben ze een mooi prijs verdiend op vrijdag, hier later meer over. Na het lekkere avondeten was iedereen klaar voor het ebolaspel. Met een zaklamp in aanslag moesten we in het donker ingrediënten zoeken om het virus te vernietigen. Natuurlijk zijn we daar ook in geslaagd. Als laatste mochten we douchen en uiteindelijk vielen wel in slaap met een tevreden glimlach op ons gezicht. Wat zouden we morgen weer mogen beleven...?

Knappe deelname van Mohammed Laaraj (5LC) aan de 1/2 marathon van Palermo

Mohammed Laaraj, leerling van 5LC, zette afgelopen weekend een schitterende prestatie neer tijdens de halve marathon van Palermo (Italië). Hij behaalde de eerste plaats in zijn categorie, de junioren, en in het algemene klassement behaalde hij een mooie 3de plaats!Wij wensen hem een dikke proficiat!

Leerling van 3IW op Deus Ex Machina

Een leerling van 3IW, Ilias Iatrakis, mocht afgelopen weekend deelnemen aan Deus Ex Machina. Dit is een prestigieuse motorbeurs in Milaan. Tijdens deze beurs werden ook prijzen uitgedeeld en Ilias mocht de VIP-prijs ontvangen voor de realisatie van zijn motor. Hij werd gelauwerd vanwege zijn jonge leeftijd, zijn mooi verslag over de bouw van zijn motor en zijn enthousiasme.Wij wensen Ilias een dikke proficiat met deze prijs!

Bericht van De Lijn

" De Lijn" meldt dat met de auto stilstaan op de bushaltes om kinderen te laten in- of uitstappen verboden is. Na de herfstvakantie zal men optreden tegen overtreders.

Momenteel lopen er in onze school geen sponsoracties.

Enkele jongeren trekken dezer dagen in het Genkse van deur
tot deur met de vraag naar sponsorgeld voor een “wazig” project in Afrika. Ze
laten een kopie van een brief met briefhoofding van onze school zien.

Het gaat hier om fraude.
De school organiseert in deze periode geen enkele sponsoractie met of voor haar
leerlingen. Laat je dus niet beetnemen.

Mocht er zich iemand bij je aanbieden, ga er dan niet op in
en verwittig ons. Probeer het aangezicht van betrokkene(n) zo goed mogelijk te
memoriseren, zodat je hem/hen eventueel op een foto kunt herkennen.

Romeinse IV Winterslag

Dankzij de leerlingen van de lasafdeling is iedereen weer welkom in de 4de cité van Winterslag. De leerlingen lasten een nieuwe Romeinse IV!

SPORTDAG

Vrijdag 23 september vond de jaarlijkse sportdag voor onze leerlingen plaats. De sportleerkrachten hadden een zeer divers aanbod uitgewerkt.
De eerste en tweede jaars bleven op onze school waar een externe organisatie hen o.a. liet kennismaken met BubbelBal, rugby en een hindernissenbaan.
De derde jaars gingen naar het Schulensmeer in Lummen om er onder meer te windsurfen, kajakken en tjouckballen.
Onze vierde jaar gingen naar het circuit van Zolder voor te BMX-en, een rondleiding en Dynaride (een auto in mekaar steken met hout en karton).
Naar Kattevennen gingen onze vijfde jaars BSO. Zij deden er mountenbourden, triken, het hoogteparcours, ...
Tot slot onze gingen onze vijfde jaars TSO en zesde jaars BSO in de buurt van Genk verschillende keuze activiteiten doen.
Het was dus een zeer sportieve dag!
Je kan de foto's van deze dag terugvinden in het fotoalbum

Enkele indrukken van de eerstejaars

Mijn eerste dag was super leuk . Wij hebben een heel lieve klastitularis. Haar naam is mevrouw Beuls. Wij maakten ook kennis met onze leerkrachten en vrienden.  Het was maar een halve dag school. In onze klas zijn we met tien personen. Er was een pauze en wij aten een koekje. Enkele dagen later startten de lessen, zoals wiskunde, Frans, Nederlands enz. Ik hoop dat het een leuk schooljaar wordt. - Kaan 1TB


Voor Sint-Lodewijk koos ik omdat ik vorig jaar met mijn  klas naar technokix kwam. Ik heb al veel nieuwe vrienden gemaakt. Het was heel fijn om mijn klas te ontmoeten.We zijn met tien in de klas mijn klas.We hebben ook een gezond ontbijt gehad het was heel lekker. Dit was mijn mail van de eerste week van Sint-Lodewijk.  -  Max 1TB


De eerste 3 schooldagen vond ik al heel leuk. Ik heb al veel nieuwe mensen ontmoet en heb er alweer nieuwe vrienden bij.  Toch vond ik het wel een grote stap om naar het middelbaar te gaan: best wel spannend! Maar het valt allemaal goed mee! Ik vind de vakken Nederlands, godsdienst , LO en techniek heel leuk. Ondanks mijn dyslexie probeer ik me toch zo goed mogelijk in te zetten voor Nederlands. Hopelijk wordt het een leuk schooljaar en haal ik goede prestaties. Onze klastitularis is een vriendelijke man, waar we met eventuele vragen of problemen terecht kunnen.  Het is fijn dat er zo iemand is voor ons. De voetbalwedstrijd was heel leuk maar we hebben jammer genoeg verloren.  Maar denk toch dat dit een heel leuk schooljaar gaat worden met veel vrienden. - Tristan 1TA


De eerste drie schooldagen waren heel leuk! Ik heb al nieuwe vrienden leren kennen! Ik was heel zenuwachtig. Het is een hele grote stap om van de basisschool naar de middelbare school te gaan! De lessen Nederlands vond ik nooit  leuk, maar dit school jaar heb ik heb me bedacht. Dit schooljaar vind ik de lessen Nederlands heel leuk! LO vind ik ook geweldig! Het was niet nodig om zo zenuwachtig te zijn. Vandaag hebben we de eerste les LO gehad. Het was heel fijn! We hebben gevoetbald, maar spijtig genoeg verloren wij.Hopelijk haal ik dit jaar goed cijfers! - Alessandro 1TA


De eerste schooldag duurde maar twee uurtjes. Op die twee uurtjes heb ik de leerlingen van mijn klas leren kennen en ontmoetten wij onze klastitularis. Schooldag twee leerden we de andere leerkrachten en leerlingen van andere klassen een beetje leren kennen. Die dag kregen we ook een rondleiding  in Sint-Lodewijk. De volgende dagen begonnen we echt les de krijgen. Onze eerste toets van Frans viel best wel mee. Ik ga ook elke dag met de fiets  naar school en ik ga dat ook proberen zo te houden. - Viktor 1IW


Ik vond de afgelopen 2 dagen heel fijn maar toch een beetje vreemd. Voor de vakantie was ik nog de grootste van de school naar wie de andere kinderen naar opkeken Nu, bij het binnenkomen van de school voelde ik me precies zoals een klein visje in een hele grote zee... De foto die mijn papa voor de school maakte laat dit een beetje zien. Tot nu toe viel het allemaal wel mee. Het zal het wel snel wennen en ik heb er heel veel zin in! - Seth 1IW


Technisch Instituut Sint-Lodewijk behaalt 3de prijs op ‘Vakkundig Balanceren’

Onze school neemt deel aan het project "Vakkundig Balanceren", een initiatief van Herkenrode VZW. Leerlingen van secundaire technische scholen ontwerpen met verschillende materialen mobiles die later tentoon gesteld gaan worden op het domein van Herkenrode.
Het ontwerp van de mobile is het resultaat van een studiedag die georganiseerd werd vanuit de afdeling ‘artistieke opleiding’ van de KUNSTSCHOOL GENK. Binnen het atelier ‘ruimtelijke vormgeving’ werd de opdracht gesteld als een onderzoek met als uitgangspunt het principe van ‘balanceren’. Dit leidde tot een reeks ontwerpen waarin het spel met vorm, materialen, beweging, spanning én de technische uitdaging van de afmetingen centraal stonden. In samenspraak met het TECHNISCH INSTITUUT ST LODEWIJK GENK stond uiteindelijk die technische uitdaging centraal bij de keuze van het ontwerp. Deze samenwerking leidde tot een vruchtbare interactie tussen beide scholen waarbij ontwerp én uitvoering binnen één concreet gegeven dienden gerealiseerd te worden. De wisselwerking tussen concept en concreet gerealiseerd ontwerp is een absolute meerwaarde gebleken voor de verschillende leerlingen die aan het project gewerkt hebben. Dit op professioneel en pedagogisch vlak met een intermenselijke dimensie waarbij wederzijds respect en waardering voor elkaars ‘vakkundigheid’ in ‘balans’ werd gebracht.

Onze mobile heeft de vorm van een balans.
Voor de bouw van onze balans werden drie verschillende materialen gebruikt: beton, hout en metaal.
In tegenstelling tot een gewone balans ligt het scharnierpunt van de lastarm, met een lengte van ongeveer 15 meter, niet in het midden.
Het evenwicht wordt verzekerd door gewichten.
Beweging van de lastarm gebeurt door de wind. De lastarm kan balanceren dankzij een scharnier dat op zich dan ook nog eens een ronddraaiende beweging kan maken.

Dit project konden wij enkel realiseren dankzij de hulp van enkele sponsors waaronder Stad Genk, Decometa, Genk Hout en Ebema.
De jury verkoos onze mobile tot de 3de plaats. Een dikke proficiat aan alle leerlingen en leerkrachten die hieraan meehielpen.De mobiles staan gedurende 3 schooljaren opgesteld in de Kruidentuin van de Abdijsite in Herkenrode. Van 1 juli tem 31 oktober 2016 loopt er nog een publieksprijs. De bezoekers mogen ook nog eens hun favoriete mobile kiezen en de winnaar krijgt een publieksprijs van € 1500, dus allemaal gaan kijken en stemmen voor de Balans - Studie 7!

LEERLINGEN KOELINSTALLATIE VAN HET TECHNISCH INSTITUUT SINT-LODEWIJK TE GENK

Ieder jaar sterven 60 kinderen en 140 dieren ten gevolge van het achterblijven in een oververhitte auto! In Europa alleen waren dit 20 kinderen beneden de 4 jaar die overleden aan hyperthermie of een hitteberoerte in een auto!
Of het nu om een vergetelheid ging of een bewust achterlaten, voor de leerlingen van 6Ki van het Technisch Instituut St.- Lodewijk te Genk was elk gestorven kind er eentje teveel!

Daarom bedachten ze een koel-unit op zonne-energie! De wagen behoudt de gewenste temperatuur ook al staat hij uren in volle zon! Wanneer de zonne-energie niet wordt opgenomen door de unit kan hij gebruikt worden om de batterij van de wagen op te laden! Wie wil er niet een aangename temperatuur bij het instappen? Hyperthermie kan trouwens zowel gevaarlijk zijn voor volwassenen als voor kinderen! Opletten dus bij warm weer!

De leerlingen koelinstallatie bouwden twee accu-auto’s om voor het testen van hun koel-unit! De ene wagen zonder koel-unit werd geplaatst in volle zon en hierin werd een temperatuur van 64°C bereikt! Het wagentje met de koel-unit had in dezelfde omstandigheden, op hetzelfde moment, een aangename leefbare temperatuur van 20°C! Met een vast zonnepaneel van 360 Wp kon men de wagen al gekoeld houden! Natuurlijk krijgt de wagen hiervoor een extra batterij en een regelaar.

De koel-unit is nog in testfase en de leerlingen en hun leerkrachten denken de werking nog te kunnen verbeteren! Tevens denken ze eraan de koel-unit ook omgekeerd te kunnen gebruiken en zo het interieur in de winter op te warmen bij vrieskou.

De SolarCarKlimat-option valt tevens heel goed mee in prijs! In een serieproductie en een grotere oplage kan dit zeker een betaalbare optie worden voor elke auto! Voor elke elektrische auto zal dit een dankbaar extra-systeem zijn voor het opladen van de autobatterij! Zelfs tijdens het rijden kan het zonnepaneel laden!
De leerlingen deden mee met de SolarOlympics12 op 11 mei aan de KU-Leuven waar ze met veel trots deze SCK-Option voorstelden!

Dag 3 taalstage

Dag 3: de scheepsliften.

Vandaag een dag in het kader van techniek en aardrijkskunde: bezoek van het 'Canal du Centre' met de verschillende scheepsliften.

In Strépy-Thieu, de grote scheeplift, viel het een beetje tegen dat het erg druk was en dat we veel tijd verloren bij het bezoek. Maar het geheel was wel indrukwekkend: de grote scheepslift, de oude scheepsliften. Ook het hellend vlak van Ronquière hebben we bezocht. Leuk!

En dan een leuke afsluiter: een ganzenspel met allerlei opdrachten op taalvlak, sportief vlak.

Dit vond plaats in een leuke sfeer. Meneer Roncada is al kennis komen maken met zijn toekomstige leerlingen en heeft helpen het spel begeleiden. Het was heel plezant.

Hij kon wel bijna niet meer thuis geraken want alle poorten waren afgesloten! Gelukkig kon de concierge depanneren!

Morgen voormiddag: koffers maken, kamers opruimen en dan nog cirucustechnieken. Na het middagmaal vertrekken we huiswaarts na 4 leuke dagen!

Dag 2 Taalstage

Vanmorgen bezoek aan het museum van Bois de Luc: alles in verband met de mijn. Het was een leerrijk en interessant bezoek. De mijnschacht maakte indruk.
Deze namiddag vertrokken we dan naar Mons. Daar vond er een stadsspel plaats waarbij ze bekende gebouwen moesten zoeken en zichzelf fotograferen hierbij. Ook moesten ze info hierover verzamelen.
Dit alles onder een stralende zon. Het beetje regen was goed getimed: net als we even vrije tijd hadden in het overdekte winkelcentrum: 'Les grands prés'.
Vanavond werd er een quiz gehouden. Spannend!
Weer een leuke en leerrijke dag. Morgen staan de scheepsliften op het programma.

Dag 1 Taalstage

Reis goed verlopen, rond 11u aangekomen en geïnstaleerd op de kamers.
Eerste middagmaal was een succes: tomatensoep, kip, frieten, sla en tomaten en rijstpap als dessert! Geen gemor aan tafel!
Namiddag vond een oriëntatiespel plaats in het grote park. We hadden geluk: geen regen. De leerlingen hebben dit prima gedaan.
Na het avondeten : sessie djembé.
Nu, 22u15, liggen ze in bed en proberen ze te slapen om er morgen weer een mooie dag van te maken.

Wat het Frans betreft: ze merken dat ze toch meer verstaan dan ze dachten!

Taalstage 2IW St Vaast

De leerlingen van 2IW en hun begeleiders zijn goed aangekomen in St Vaast. De kamers zijn al ingedeeld en de bedden opgemaakt. Namiddag wacht hen een leuk oriëntatiespel.

Murat Ozturk 4EIA gevierd als ambassadeur van de BIB

Op woensdagavond 4 mei 2016 werden met een stemmige viering en receptie de ambassadeurs van de bibliotheek in de bloemen gezet. De burgemeester en twee schepenen waren aanwezig om de jongens en meisjes die zich een jaar hebben ingezet als ambassadeur van de bib te bedanken voor hun inzet. Er waren veel woorden van lof voor Murat die hierbij ook nog eens vanwege de school van harte gelukgewenst wordt en bedankt wordt voor zijn inzet.

Technokix

Vrijdag 22 april 2016 mochten wij ongeveer 600 leerlingen van het zesde leerjaar van het basisonderwijs ontvangen in onze school voor Technokix. In kleine groepjes gingen deze leerlingen op ontdekking in onze school. Ze maakten er aan de hand van workshops kennis met wetenschap en techniek. Er werden banden gewisseld, een ballonwagen of een bladwijzer gemaakt, met muziek geëxperimenteerd, ...
Aan deze dag waren ook twee wedstrijden gekoppeld:
- de uitdaging: maak met stick storms een zo lang mogelijke ketting. Deze wedstrijd werd gewonnen door groep 13 (voormiddag) van de Gemeentelijke Basisschool
Niel-bij-As, zij vormden een ketting van 85 stokjes!
- maak een uitnodiging voor de opening van onze Lego Studio: dit werd gewonnen door Irem, Ikrame en Elanur van de Sint Albertusschool in Genk.

Een dikke proficiat aan de winnaars, de prijzen zullen volgende week in de school afgeleverd worden door het Technokix-team!

Opening Lego Education & Innovation Studio

Op 24 april opende op Technisch Instituut Sint-Lodewijk officieel de tweede LEGO® EDUCATION INNOVATION STUDIO in onze provincie. De studio kan bezocht worden door iedereen die belangstelling heeft voor techniek en wetenschap. Op een speelse en innoverende manier maakt men er kennis met de jongste verworvenheden van techniek.

De studio staat open voor alle geïnteresseerden: leerlingen van het basisonderwijs en hun leerkrachten, leerlingen van het secundair en hoger onderwijs, verenigingen en vakantiekampen. De Lego-materialen zijn uitermate geschikt om je de weg te helpen vinden in het boeiende STEM-landschap.

De opening vond plaats in aanwezigheid van de burgemeester van Genk, Wim Dries en een afgevaardigde van Lego, Gary Jones.

Virtueel lassen in TISL

Dankzij de samenwerking met RTC-Limburg en FTML kon Sint-Lodewijk een virtueel lastoestel aankopen. Met dit toestel kunnen de leerlingen in een realistische omgeving de verschillende lastechnieken oefenen d.m.v. simulatie. Met het toestel kan de oefening nadien ook vlot geëvalueerd en bijgestuurd worden.
Alle details van het lassen worden nagebootst: lasposities, instellingen, materiaaleigenschappen… zonder gebruik van echte materialen waardoor het veiliger, goedkoper en milieuvriendelijker is.
Door het gebruik van dit toestel leren de leerlingen de basisvaardigheden die ze nadien vlotter toepassen in de praktijkruimte.
Het toestel biedt ook de mogelijkheid om zich intensief voor te bereiden op het behalen van lascertificaten door specifieke handelingen op een gebruiksvriendelijke wijze in te oefenen.

SYNTRA Limburg, Technisch Instituut Sint-Lodewijk en Atrium bundelen krachten voor ADR-opleiding

Atrium opleidingen, opleidingscentrum SYNTRA Limburg en Technisch Instituut Sint-Lodewijk uit Genk bundelen de krachten. De doelstelling van dit partnerschap is om jaarlijks 500 chauffeurs de verplichte ADR-opleidingen te laten volgen.

Wie binnen Europa gevaarlijke goederen of stoffen wil vervoeren over de weg moet over een ADR-attest beschikken. Deze ADR-chauffeursopleidingen worden gegeven door ervaren specialisten van SYNTRA Limburg in samenwerking met Technisch Instituut Sint-Lodewijk en Atrium.

Het T.I. Sint-Lodewijk leidt al 25 jaar vrachtwagenchauffeurs op in het voltijds onderwijs. Heel die tijd organiseerde de school ook de verplichte ADR-opleidingen voor de vele oud-leerlingen. De samenwerking met ATRIUM opleidingen en SYNTRA Limburg zal er niet alleen voor zorgen dat de kwaliteit van de opleiding gewaarborgd blijft, maar de bijscholing kan ook frequenter georganiseerd worden.

“ATRIUM opleidingen is de laatste jaren telkens verdubbeld in omvang. Dit kunnen wij enkel bewerkstelligen door partnerships te sluiten met sterke betrouwbare partners. Met SYNTRA Limburg en het Technisch Instituut Sint-Lodewijk hebben we deze gevonden voor de ADR opleidingen”, aldus Pablo Coosemans, zaakvoerder van ATRIUM opleidingen.

Dankzij dit partnership wordt kennis en kunde gedeeld.

Nadere info over dit persbericht:

David Van der meijden, directeur sectorwerking SYNTRA Limburg
 0496 25 31 61 / E-mail: david.vandermeijden@syntra-limburg.be

Over SYNTRA Limburg:

SYNTRA Limburg organiseert praktijkgerichte opleidingen voor iedereen die ondernemend is en zich verder wil ontplooien. Een nieuw beroep leren, een korte vervolmaking volgen, een gerichte bedrijfsopleiding, …. het kan bij SYNTRA, voor elke sector, niet alleen ’s avonds, maar ook overdag. Er zijn 6 campussen: in Genk, Hasselt, Maaseik, Neerpelt, Tongeren en Westerlo.

De docenten zijn dé troef van SYNTRA, omdat zij bedrijfsmensen zijn, die hun ervaring en kennis rechtstreeks naar de cursist brengen.

SYNTRA Limburg is officieel erkend door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen. http://www.syntra-limburg.be/





GIP-projecten aangeprezen door universiteit.

De GIP-projecten van de opleiding Elektriciteit worden aangeprezen door de Katholieke Universiteit in Leuven. Binnen deze opleidingen leren leerlingen alles over domotica, schakeltechnieken, automatisering, …. Vorig jaar kwam de vraag van de KUL om voor hun doctoraatsstudenten burgerlijk ingenieur een op afstand gestuurde labogenerator te maken. Omdat de KUL enorm enthousiast was over het eindresultaat, kreeg de richting elektriciteit meteen een nieuwe aanvraag binnen. Ook andere bedrijven vinden hun weg naar Sint-Lodewijk. Onder andere Limtec en Ebema hebben beroep gedaan op de laatstejaarsstudenten elektriciteit. Het volgende project dat de studierichting gaat uitvoeren is ‘Energysmart’: een woning op alternatieve energie.

1IW en 1T op bos- en taalklassen in Wellin

De leerlingen van 1IW en 1T zijn goed aangekomen in Wellin voor de bos- en taalklassen . Zij zullen er ongetwijfeld veel plezier beleven. We proberen jullie langs deze weg op de hoogte te houden van hun activiteiten.
Verslag dag 1
Met een beetje vertraging zijn we om 9 uur vetrokken naar Wellin. Hier aangekomen, dadelijk geïnstalleerd op onze kamers en een warme maaltijd gekregen.

Namiddag werden er raketten gebouwd, die ze nadien in de lucht mochten schieten. In de vrije tijd een partijtje voetbal.

Ook 's avonds terug een warme maaltijd, waarna we op speurtocht door het dorp gingen, met de zaklampen. En nu, bijna klaar om te slapen. De eerste dag is goed verlopen! Alles is ok.

Groetjes van ons allen.
Verslag dag 2Alweer een lekker ontbijtje achter de kiezen en dan op weg naar het kasteel van bouillon. We begonnen met een bezoek aan de archeoscope, oftewel een leuke interactieve voorstelling over de geschiedenis van Godfried van Bouillon en zijn escapades tijdens de kruistocht naar Jeruzalem. Ondertussen kennen we het hele verhaal van het leven van de veroveraar van Die oosterse stad.

Daarna konden we aan de verovering van de burcht beginnen. De hele weg naar boven was bezaaid met middelen om ervoor te zorgen dat de burchtbewoners de aanval konden afslaan. Smalle paden, poorten, muren met schietgaten, …

De uitkijktoren en de folterkamer waren echt wel de toppers van ons bezoek.

Terug in het centrum aangekomen, na het 4-uurtje was er tijd om even de Colruyt onveilig te maken ;-)

’s Avonds was het tijd voor het grote spel: Binnen de minuut.

10 groepen streden om de eer om als beste ploeg te eindigen! Het zijn er 2 gelukt … een ex aequo.
Verslag dag 3
De dag waar de meeste naar uitkeken, brak aan: het eurospacecenter in Redu.

Eerst kregen we een audiovisuele rondleiding. Daarna mochten de jongens een moonwalk uitvoeren en ervaren hoe moeilijk het is om in de ruimte te werken. De vijf dimensionele film was een succes.

's Avonds, eerst een partijtje voetbal en daarna werd gespeeld om de prijs van 'de slimste TISL-ers' te winnen.

Morgenvroeg nog een roofvogelpark bezoeken en een show en daarna reizen we af naar Genk.

4 leuke en leerrijke dagen!

Second life @ school

In de afgelopen maanden hebben de leerlingen van de tweede graad houtbewerking deelgenomen aan het project SecondLife@School.
In opdracht van Studio Globo en in samenwerking met Broederlijk Delen hebben de leerlingen een tweede leven gegeven aan paletten en oude meubelstukken. Ze zijn omgetoverd tot een mooie zitbank, houten terrastegels, een ruime eettafel en een winkeltoog.
Tijdens het vervaardigen van het materiaal in het houtatelier hebben de leerlingen geleerd om een taak uit te voeren in opdracht van een werkgever en hun creativiteit is geprikkeld. Ze hebben hun competenties versterkt en een persoonlijk leerproces afgelegd.

Binnen PAV en godsdienst is het thema "duurzaamheid" aan bod gekomen. De leerlingen hebben stilgestaan bij de gevolgen van ontbossing, het illegaal kappen van de regenwouden, het recycleren, upcycling en het duurzaam bosbeheer FSC. Het is belangrijk om te weten vanwaar het hout komt waarmee ze nog vele jaren zullen werken.

De leerlingen hebben de meubelstukken geleverd aan Studio Globo in Hasselt. Ze hebben een rondleiding gekregen in het inleefatelier en zelf de meubelstukken een plaats gegeven. Daarna hebben ze een spel gespeeld om spelenderwijs verder stil te staan bij ontbossing en duurzaam bosbeheer. Na een lekker broodje hebben de leerlingen de dag afgerond.

Het was een leuke uitdaging. Bekijk de film en beleef de ervaringen mee met de leerlingen en de leerkrachten.


KASOG 18

Op donderdag 28 januari 2016 vond een schitterende eerstesteenlegging plaats van de nieuwbouw van KASOG v.z.w. in de Collegelaan in Genk. Wat aanvankelijk gepland was als de bouw van twee nieuwe schoolgebouwen voor de Genkse scholen Kunstschool Genk en Regina Mundi, is uitgegroeid tot een prestigieus project: de uitbouw van een campus voor 3000 leerlingen waarvan de KASOG-scholen geïntegreerd deel uitmaken.. Het is een project van 26 miljoen euro en kan rekenen op de steun van de subsidiërende overheid. Daarnaast zijn er nauwe samenwerkingsverbanden met de stad Genk om het geheel te realiseren.
Zowel Dhr. Wim Dries, burgemeester als Dhr. Jo Vandeurzen, Vlaams minister, spraken hun engagement uit om mee te werken aan de uitbouw van deze campus.
De campus wil kwalitatief hoogstaand onderwijs van de 21ste eeuw aanbieden en dat op de verschillende onderwijsdomeinen: naast een junior college (voor de eerste graad), komen er colleges voor classic, wetenschappen, kunst en business. In living & learning labs ten slotte zullen jongeren voorbereid worden op nieuwe arbeidsuitdagingen. Dit alles door een team van 500 enthousiaste en gedreven leerkrachten en personeelsleden. De campus wil kwalitatief hoogstaand onderwijs aanbieden door middel van kleine entiteiten die zorgen voor de nodige geborgenheid.

In de wetenschap dat onderwijs geworteld is in de maatschappij, zal de site niet alleen onderwijs aanbieden, maar een semi-openbare ruimte worden waar plaats is voor maatschappelijke activiteiten. Op die manier sluit de campus aan bij sites als C-mine (Cultuurcentrum, MAD-faculty, C-mine Crib), Thor (internationaal technologiepark in Waterschei), Campus O3 (centrale ontmoetings-, informatie- en ondersteuningsplek voor ouders) en Biomista (artistieke campus).


Koeltechniek van particulier tot industrieel

In de richting koeltechnieken start men vanaf het vijfde jaar BSO met een minimum aan specifieke kennis. Dat betekent dat instroom vanuit heel wat richtingen mogelijk is. Wanneer men uiteindelijk het zevende jaar tot een goed einde kan brengen, is men van verschillende markten thuis: warmteleer, elektriciteit en toegepaste mechanica. Een koeltechnieker is een veelzijdige vakman. Bovendien ontwikkelen de leerlingen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en een klantvriendelijke attitude die essentieel is in de latere werkomgeving. De leerlingen leren in drie schooljaren op een zelfstandige basis werken, wat men nog verder uitdiept tijdens de externe stage. Koeltechniekers kunnen ingezet worden voor het plaatsen van airco’s, warmtepomp installaties tot industriële koel- en vriescellen.
Feit is dat wie afstudeert, gegeerd is (als gecertificeerd technieker) op de arbeidsmarkt om boeiend en afwisselend werk te verrichten.

CREATIEF MET LEGO : BASIS VOOR TECHNIEK

Met Lego kun je creatief aan de slag gaan, maar je kunt er op een ludieke wijze ook heel wat technische kennis in verwerken.
In Sint-Lodewijk loopt er een project met het lager onderwijs om Lego te integreren in de scholen als smaakmaker voor techniek. Het is belangrijk zo jong mogelijk te starten met techniek. Lego leent zich hier goed voor. De ankerschool Sint-Lodewijk werkt reeds enkele jaren samen met 15 basisscholen.
Er werden voor het derde tot en met het zesde leerjaar programma’s geschreven. Hiermee kunnen de leerlingen op een speelse manier aan de slag.
Men wil het naar de toekomst toe groter aanpakken: uitbreiden naar alle lagere scholen van het Genkse, het middelbaar en de techniekkampen. Daarvoor heeft men een goed uitgeruste ruimte nodig : een Lego studio. I.s.m. de stad Genk en enkele bedrijven is men zo’n een lokaal aan het inrichten in Sint-Lodewijk. De officiële opening van de Lego studio is voorzien tijdens de opendeurdag van 24 april 2016, maar vanaf nu kun je al een kijkje nemen en eventueel een activiteit reserveren op legostudio.tisl.be.
De eigen leerlingen van het eerste en tweede middelbaar van de Sint-Lodewijk zelf werken reeds tijdens de middagspeeltijd met Lego en vinden dat de max.

LEERKRACHTEN WORDEN “UITGEDAAGD”

In het openleercentrum ondervonden de leerkrachten tijdens de pedagogische studiedag hoe er met de leerlingen op Sint-Lodewijk wordt gewerkt aan de groepsdynamiek binnen bepaalde klassen. In het project “De uitdaging” doorlopen de leerlingen een traject van 8 weken. Door verschillende interactieve samenwerkings- en vertrouwensopdrachten worden de leerlingen uitgedaagd om als groep optimaal te leren samenwerken.
Bij aanvang van het project ondertekenen alle leerlingen van de klas een contract, waarin ze beloven zich aan de vooropgestelde doelstellingen te houden. De klassen die hierin slagen, worden beloond met een bezoek aan het stadion van KRC Genk.

Remediëren voor meer slaagkansen

Op TISL probeert men via remediëring de studieproblemen tijdig te detecteren en aan te pakken. Per graad werkt een remediëringsteam aan een parcours met de leerlingen. We gaan voor een individuele aanpak zodat de leerlingen een korte maar effectieve begeleiding krijgen tijdens een extra lesuur. Door hun inzet tijdens deze lessen krijgen ze de gelegenheid om hun tekorten weg te werken.
Vaak leidt de remediëring ook tot een attitudeverandering bij de leerlingen zodat zij regelmatiger en doelmatiger studeren. Het team is ervan overtuigd dat die attitudeverandering onze leerlingen meer slaagkansen biedt.

STEM@school

Technisch Instituut Sint-Lodewijk  stapte vanaf dit jaar in het project STEM@ school samen met enkele andere Limburgse scholen, in samenwerking met KU Leuven en universiteit Antwerpen.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Math. Dit vertaalt zich in de vakken: technologie, fysica, wiskunde, technisch tekenen, engineering en mechanica.
De leerlingen leren a.d.h.v. projecten probleemoplossend denken en de theorie in de praktijk omzetten. Bv.: museumbeveiliging, revalidatiestoel en een zelfrijdende auto…
Dit project start dit jaar in het 3de jaar Industriële Wetenschappen en groeit zo verder tot in het 6de  jaar. Op deze manier willen we leerlingen beter voorbereiden op hogere technische of wetenschappelijke studies.

Startruck: een ster in veiligheid

Met de Startruck gaat het Technisch Instituut Sint-Lodewijk gratis
naar alle lagere scholen die dat wensen om de leerlingen er te laten
kennismaken met het beroep van vrachtwagenchauffeur.


Eerst vraagt de rij-instructeur of er een leerling een band heeft
met de sector.  Via die weg vernemen de leerlingen uit eigen midden vaak
al het een en ander over wat het beroep van chauffeur inhoudt.


In groepjes gaan ze dan aan de slag: welke talen moet je kennen,
waar liggen belangrijke steden…?


We leren ook al doende dat het vastzetten van de lading heel
belangrijk is en… geen makkie.


Vervolgens ondervinden we dat de blinde hoek (vaak spreken we nog
van de dode hoek) een grote invloed heeft en dat we als zwakke weggebruiker
maar best leren met dit gevaar rekening te houden.


Achter het stuur (Waw!) beseffen we dat een vrachtwagen voor de
chauffeur niet alleen is om mee te werken, neen, hij slaapt er, doet er zijn
papierwerk, eet er en nog veel meer.


Zo een vrachtwagen is super.  Leer er rekening mee te
houden. 
Of nog beter: word chauffeur!



TISL ontvangt kinderen Techniek- en Wetenschapsacademie

Deze vakantie kregen wij bezoek van 22 kinderen, die aan een herfstkamp van de Techiek- en Wetenschapsacademie deelnamen. Op het kamp maakten zij een voederhuisje en allerlei werkstukjes van hout. Woensdagnamiddag brachten zij een bezoek aan onze houtafdeling en kregen er uitleg over de eigenschappen van hout, welke machines er bestaan in de houtbewerking, andere materialen (vb. corian) waar wij mee werekn en computergestuurde machines. Als aandenken kregen ze elke een trektol en een fleshouder mee naar huis. Een geslaagde en leerrijke namiddag!

Demo snijgereedschappen


Donderdag
15 oktober  vond in onze school een
seminarie plaats over snijgereedschappen in samenwerking met Van Maele nv,
Walter Benelux en Technisch Instituut Sint-Lodewijk.


 


Deze
voorstelling bestond uit 2 delen:


‘s
Middags was er een voorstelling voor onze leerlingen van het 5de en
6de jaar Werktuigmachines en het 5de en 6de
jaar Elektromechanica.


De leerlingen konden
kennis maken met
Highlights XD boren, dit is het zogenaamde
diepgatboren.


Vervolgens kregen de leerlingen ook nog informatie  over GPS Frezen, draaien, boren en tappen
waarbij zij een opdracht mochten maken.
Bij deze Walter GPS geef je het soort
materiaal en de mogelijkheden van je CNC-machine in en het systeem geeft je aan
welke snijgereedschappen, toerentallenen voedingssnelheid  je mag gebruiken.


Nadien
was er nog een demo aan de machine in het werkhuis met deze snijgereedschappen.
Voor onze  leerlingen was dit een
boeiende en leerrijke namiddag.


‘s
Avonds vond de voorstelling en demo plaats voor mensen uit het bedrijfsleven en
collega’s uit andere scholen. Nadien werd er nog uitvoerig nagepraat met een
heerlijk hapje en drankje.


TISL@Levensloop Genk

Afgelopen weekend nam onze school, Technisch Instituut
Sint-Lodewijk, deel aan Levensloop. Een evenement van de Stichting tegen kanker
waarbij ploegen gedurende 24 uur aan het wandelen of lopen waren. De
verschillende teamleden wisselden elkaar gedurende de hele tijd af! De teams
werden ook nog eens gesponsord en dat allemaal voor het goede doel: de missie
van Stichting tegen kanker steunen!

Er heerste het hele weekend een gezellige sfeer op de
speelplaats van de onze school, zelfs ’s nachts!

Het TISL-team haalde alles samen zo een 1100 euro bij elkaar
voor Stichting tegen kanker, en daar bovenop een positief groepsgevoel! Onze
groep bestond ui t ongeveer 70 personeelsleden en familieleden die het hele
weekend het beste van zichzelf gaven. Niet alleen om te lopen of te wandelen
maar ook om de organisatie hier en daar nog een handje toe te steken, bv. de
pendeldiensten verzorgen, de elektriciteit voorzien, …

 

Halloween in 1B

Tijdens de PO-lessen in 1B wordt er hard gewerkt rond het thema Halloween! Hier zie je enkele sfeerbeelden hoe leerlingen in de klas bezig zijn met pompoenen en griezels!Uiteraard hoort daar ook lekkere pompoensoep bij!